Podatnik nie może zakwalifikować do kosztów podatkowych kosztów reprezentacji,
w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności
oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f.).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz żaden inny akt
prawny nie wyjaśnia co należy rozumieć przez pojęcie `reprezentacji`.
Dlatego podatnicy niejednokrotnie mają problem z określeniem czy
poniesiony przez siebie wydatek mogą ująć w kosztach uzyskania
przychodów, czy też traktować go jako reprezentację i nie zaliczać do
kosztów podatkowych.
Wystawność i okazałość...
Organy
podatkowe często w swoich interpretacjach powoływały się na słownikowe
wyjaśnienie terminu `reprezentacji`. Przykładem takiego stanowiska może
być indywidualna interpretacja podatkowa o sygn. IS.I/2-4231/22/06
Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 6 grudnia 2006 r.:
”
(...) Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć
"reprezentacja" i "reklama" dlatego też stosując wykładnię językowa
przepisu należy posiłkować się definicjami zawartymi np. w Słowniku
języka polskiego (PWN, Warszawa 1981). Zgodnie ze Słownikiem
"reprezentacja" to "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia,
związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną"(...)”.
Podobny pogląd przedstawił Pomorski Urząd Skarbowy w interpretacji DP/423-0121/06/AK z dnia 25 października 2006 r.:Polecamy
“(...)
Przepisy (...) nie definiują pojęcia reklamy czy reprezentacji (...).
Posiłkując się zatem definicjami (...) przyjętymi w orzecznictwie można
przyjąć, iż (...) reprezentacja to okazałość, wystawność, działanie
zmierzające do stworzenia i utrwalenia jak najkorzystniejszego wizerunku
firmy poprzez wystrój firmy, interesujące logo, tablice informacyjne
czy sposób podejmowania interesantów i kontrahentów(...)”.
Takie
spojrzenie organu podatkowego nie należy do korzystnych z punktu
widzenia podatników, gdyż stosując tego typu wykładnię prawa większość
wydatków poniesionych przez firmy nie mogłaby stanowić kosztu
podatkowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz